dinsdag 27 oktober 2015

Lesvoorbereiding beeldend onderwijs 'het monument der wachtende'.



Oriëntatie
Ik begin met het vertellen van een verhaal dat ik een keer heel lang moest wachten. Vervolgens als ik met mijn verhaal de aandacht heb van alle kinderen vraag ik of zij is aan een moment willen denken waarbij ze ook heel lang moesten wachten. Als iedereen zo'n moment in gedachte heeft vraag ik op wat voor manier ze er toen bijstonden. Lag je, zat je, stond je met je handen in je zij?


Uitleg / instructie
Ik vertel aan de leerlingen dat de opdracht is een wachtend mensje te maken van klei en vraag vervolgens aan een aantal leerlingen wat zij voor zich zien als ze aan een wachtend mensje denken.

Voor ik de opdracht uit ga leggen laat ik op een power point een aantal plaatsjes van wachtende mensen zien, zodat de kinderen wat meer inspiratie krijgen.



Ik vraag 3 leerlingen om materiaal uit te delen.

Ik laat ze eerst even 5 minuten experimenteren met de klei. Vervolgens deel ik wat werkbladen uit waar opdrachten op staan die ze moeten uitwerken om kennis te maken met verschillende technieken (als boetseren) en zodat ze op ideeën komen wat ze met de materialen kunnen doen.

Als iedereen de opdrachten heeft uitgevoerd laat ik een aantal kinderen naar voren komen die het voorin de klas voordoen.

Vervolgens vraag ik de kinderen te walken met hun klei. Ik laat zien en leg tegelijkertijd uit hoe walken moet en waar het goed voor is. Daarna mogen ze een balletje van hun klei maken en gaan ze vanuit dat balletje een mensje maken.

Ik doe voor hoe het moet en zeg daarbij dat het heel belangrijk is dat je het mannetje uit één geheel laat komen, want als je er losse stukjes aan vast gaat zetten heb je een grote kans dat die er tijdens het opdrogen vanaf vallen.

De kinderen mogen nu zelf aan de slag en ik loop rond voor hulp.

Wanneer iedereen klaar is vraag ik wie zijn wachtend mensje graag wilt laten opdrogen. Degene die dat willen kunnen hem op de aangewezen plek neerzetten. Voor degene die hem niet willen bewaren vraag ik of ze er weer een balletje van willen maken en er met hun duim een gat in willen drukken en die te vullen met water. 
De kinderen luisteren naar de uitleg. 
De kinderen die een idee hebben mogen hun hand opsteken en als ze de beurt krijgen antwoord geven op mijn vraag.








De kinderen mogen even aanrommelen met het gekregen materiaal.



De kinderen kijken en luisteren naar hun mede klasgenoot.

De kinderen luisteren naar de uitleg en mogen tegelijkertijd meedoen met het walken.


De kinderen kijken en luisteren nog even naar de laatste uitleg.


De kinderen mogen beginnen met kleien.


De kinderen ruimen hun materialen op en gaan weer zitten op hun plek.

Afsluiting

Aan het einde van de les vraag ik de kinderen hoe ze het vonden. De kinderen die hun vinger opsteken mogen antwoord geven. Vervolgens geef ik zelf ook aan wat ik ervan vond: vond ik dat ze goed luisterde en goed mee deden? Wat zou ik de volgende keer graag anders willen zien? Ook geef ik complimenten of de werkjes en bedank ik ze voor hun aandacht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten