Oriëntatie
|
Ik open de les door te vertellen dat we het liedje Your body is a wonderland gaan leren van John Mayer. Ik vraag of er iemand is die het liedje al kent of dat er iemand is die John Mayer kent. Ook vraag ik of iemand enig idee heeft wat Your body is a wonderland nou eigenlijk betekend.
Hiermee probeer ik de kinderen extra te stimuleren mee te doen.
|
|
Uitleg / instructie
|
Ik vertel aan de kinderen dat ik een paar vragen ga stellen en vervolgens het nummer laat luisteren. Daarbij vertel ik dat het de bedoeling is dat ze zo goed mogelijk luisteren, zodat ze na het beluisteren van het nummer antwoord kunnen geven op de vragen.
Ik stel de volgende vragen:
1. Welk gevoel/emotie krijg je bij dit nummer?
2. Voor wie zingt John Mayer dit nummer?
3. Noem 1 instrument die je hoort.
Ik zet het nummer aan en laat de kinderen in stilte luisteren en nadenken over de antwoorden. Zodra het nummer is afgelopen vraag ik wie er antwoord heeft kunnen geven op de vragen. De kinderen moeten hun hand opsteken en de beurt krijgen voor ze hun antwoorden mogen opnoemen. Ik laat verschillende kinderen aan het woord, zodat ze naar elkaars antwoorden kunnen luisteren.
Vervolgens geef ik de antwoorden:
1. Het is een vrolijk nummer, dus als het goed is is dat de emotie die bij hun naar boven komt. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze er een anderen emotie bij voelen. Géén antwoord is fout, dus ze zijn vrij in hun mening.
2. John Mayer zingt dit nummer voor zijn vriendin/het meisje waar hij verliefd op is.
3. Je hoort instrumenten als piano (keyboard), (akoestische/elektrische) gitaar, drum enz.
Hierna vertel ik ze hoe ik het nummer ga aanleren. Als eerst ga ik het nummer één keer door zingen. Vervolgens vertel ik dat ik gebruik ga maken van de weggeefmethode. Dit is een methode waarbij ik en de klas om en om één zin zingen. Ik begin met de 1e zin. Nadat we dat hebben gedaan draaien we het om en begint de klas met de 1e zin en zing ik de 2e zin en zo gaan we weer verder.
Daarna doen we om de beurt een couplet/refrein. Ik begin weer met het 1e couplet. Zo zingen we het lied door en vervolgens draaien we het weer om en begint de klas met het 1e couplet.
Als laatst zingen we met z'n alle het hele lied nog een keer door.
Daarna kunnen ze het zelfstandig.
|
De leerlingen luisteren met aandacht naar het lied zodat ze daarna de vragen kunnen beantwoorden.
Tijdens het luisteren van het lied gaan de leerlingen nadenken over mogelijke antwoorden.
De leerlingen zingen steeds de zin na mij. Vervolgens zing ik de zin na hun.
De leerlingen gaan steeds meer zelfstandig zingen.
|
Afsluiting
|
Aan het eind van de les vertel ik de klas hoe ik vond dat het is gegaan en vraag ik wat zij ervan vonden. Vonden ze het een leuk liedje om te zingen? Zat er genoeg uitdaging in of was het te moeilijk?
Ik bedank de klas voor hun aandacht en hun inzet en sluit zo de les af.
|
GRAFISCHE PARTITUUR:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten