Stap 1: Dit lied heb ik gekozen, omdat het een erg herkenbaar stuk is. Verder blijven de films van Disney altijd leuk en zijn er veel leerlingen op de basisschool die dit lied kennen. Verder komen in het stuk verschillende klankkleuren voor. Natuurlijk zijn er ook veel instrumenten en is er gebruik gemaakt van harde/sterke en hoge en lage tonen. Door middel van dit muziek instrument van Philharmonic Disney Orchstra (Belle en het Beest) wil ik de luisterstijlen creatief- en analytisch luisteren gaan stimuleren.
Stap 2: De leerlingen zullen het lied wel herkennen, maar sommige weten waarschijnlijk niet precies waarvan. Verder denk ik niet dat de leerlingen zich gaan richten op de klankkleuren en de hoogte van de noten en dat soort dingen.
Stap 3: Allereerst stel ik de leerlingen een aantal persoonlijke vragen. Deze mogen in tweetallen overlegt worden. Het belangrijkste is dat het allemaal eigen invulling is van de leerlingen zelf. De leerlingen mogen dus antwoorden wat zij willen, want iedereen krijgt ergens een ander gevoel/idee bij. Dus geen één antwoord is fout!
Hieronder staan een aantal vragen die gesteld kunnen worden:
*Waar herkennen jullie het nummer van?
*Wat is je gevoel bij het nummer (boos/verdrietig/blij)?
*Wat voor scene/beeld zie je voor je bij het nummer?
Stap 4: Nadat de leerlingen in tweetallen overleg hebben gehad over het muziekstuk en hun ideeën hebben gedeeld worden er vragen over het muziekstuk zelf gesteld. De leerlingen gaan het muziekstuk dus kritisch analyseren. De vragen die ik hierbij stel zijn:
*Hoe vaak komt er verandereing van melodie voor?
*Welke instrumenten hoor je?
*Komt er herhaling voor in het stuk?
*Is er veel afwisseling in toonhoogte?
Stap 5: Nadat alle vragen zijn beantwoord hebben de leerlingen als het goed is een goed beeld en gevoel bij het muziekstuk gekregen. De leerlingen mogen daarna een tekening maken die bij het onderwerp past of bij het gevoel dat ze hebben bij het muziekstuk. Hierin zijn ze helemaal vrij bij wat ze willen tekenen.
Stap 6: De leerlingen gaan eerst in duo's nadenken over het muziekstuk. Vervolgens gaan ze er zelfstandig over nadenken. Hierdoor maak ik gebruik van coöperatief leren. Door de vragen die ik stel leren ze nadenken over de betekenis van de muziek en de emoties.
Stap 7: Een passende opening voor dit lief is snel bedacht. Het stuk gaat over Belle en het Beest. Ik denk dus dat het het leukst is als ik een mooie jurk aantrek en voor in de klas ga staan. Ik kan ook als beest verkleed gaan. Hierdoor zullen de leerlingen meteen nieuwschierig zijn naar wat er gaat gebeuren en trek je de volledige aandacht.
Stap 8: De leerlingen hebben als het goed is allemaal een tekening over het muziekstuk gemaakt. Aan de hand van de tekeningen ga ik het muziekstuk nabespreken. Hierdoor kom ik te weten wat voor verschillende emoties, ideeën en gevoelens er worden opgeroepen bij de leerlingen.
Stap 9:
Feedback medestudent: De feedback van mijn mede student in hieronder in een reactie te lezen.
Feedback van iemand anders: Ik heb de vragen laten lezen aan mijn moeder. Volgens haar waren de vragen goed geformuleerd en kunnen de leerlingen deze vragen (als ze goed opletten/luisteren) beantwoorden.
Stap 10:
De aanpassingen die ik heb gedaan aan de hand van mijn feedback: Fleur had aangegeven dat ik de vraag 'Welke klanken hoor je? (hoog/laag)' beter kon veranderen in 'Is er veel afwisseling in toonhoogte?'. Ik heb die vraag dan ook veranderd, want zoals Fleur inderdaad al zei, in bijna elk nummer hoor je wel hoge en lage klanken.
Ik vind je keuze van het liedje erg leuk bedacht en de opdracht is heel passend, omdat de kinderen over het algemeen wel een beeld hebben bij dit liedje. Wel zou ik de vraag: "welke klanken hoor je" nog iets anders formuleren, omdat in elk liedje bijna wel zowel hoge als lage tonen voorkomen. Beter kun je misschien een vraag stellen als: "Is er veel afwisseling in toonhoogte?" of iets in die richting.
BeantwoordenVerwijderen