te zoeken van een park in de herfst. Uit die afbeeldingen heb ik er één gekozen die ik het mooist vond en mij het meeste aansprak. In mijn schilderij zie je dan ook allerlei herfst kleuren terug komen, wat meteen de associatie met herfst geeft.
Vorm: Licht: In
mijn schilderij zie je slagschaduw. De schaduw van de bomen op de grond. Ook
zie je eigenschaduw. Dat is schaduw van het voorwerp zelf op het voorwerp.
Kleur: Er
zijn veel verschillende kleuren verwerkt in mijn schilderij waarbij ook
sprake is van licht-donker contrast wat te zien is in de kleur van de bomen
vergeleken met de lichte achtergrond.
Diepte: Ook
heb ik geprobeerd diepte te creëren in mijn schilderij door middel van de schaduw op de
grond. Daarbij zie je bijvoorbeeld dat de schaduw dicht bij de boomstam smal is
en langzaam steeds breder word.
Materie: Ik ben begonnen met een grijs potlood. Daarmee
ben ik een schets gaan maken van de hoofdlijnen. Ik heb geen gum gebruikt, want ik probeerde het expres in een keer te doen. Daarna ben ik met plakkaat verf
verder gegaan. We kregen alleen de primaire kleuren, dus die moest je met
elkaar mengen om de gewenste kleur te krijgen. Ik werkte met 2 verschillende
dikte kwasten. Één dunne voor de details en één dikke voor de grotere
oppervlakte. Verder heb ik nog water gebruikt om de verf te verdunnen. Ik had
voor deze opdracht graag ecoline gebruikt, omdat ik dit heel mooi en fijn
materiaal vind om mee te werken.
Beschouwing: Ik heb
mij laten inspireren door een aantal afbeeldingen die ik op internet was tegen gekomen.
Deze afbeeldingen spraken mij meteen aan, omdat er heel veel mooie en frisse herfstkleuren in voorkwamen. Ook scheen de zon wat zorgde voor een vredige, rustige en frisse uitstraling en dat wou ik ook graag verwerken in mijn schilderij.
Werkwijze: Ik heb al
vaker met dit materiaal en deze techniek gewerkt. Vroeger als kind tekende en
schilderde ik heel vaak. Ik heb dus niet iets nieuws ontdekt. Wat ik altijd nog
lastig vind van het werken met verf is dat ik een enorme perfectionist ben en
je met een kwast niet heel precies kan werken. Ook wanneer je eenmaal heb
geschilderd kan je het niet meer uitwissen.
Stap 1: Een
schets maken. Ik ben begonnen met het
tekenen van een horizon waar later bomen
en een aantal takken bij kwamen. Deze keuze heb ik gemaakt omdat dat de
hoofdaspecten waren in het schilderij. De kleine details verwerkte ik erin
tijdens het schilderen. De schets is heel dun getekend. Daar heb ik bewust voor
gekozen, omdat ik vooraf al wist dat ik de verf wou verdunnen met water en ik
anders bang was dat je de potloodlijnen door de verf heen zag.
Stap 2: Hier
ben ik begonnen met het schilderen van de bomen wat niet een hele slimme zet
was. Ik denk dat ik hiermee begon omdat die er het meest uitsprongen op het
schilderij. In plaats van te beginnen met de bomen had ik moeten beginnen met
het schilderen van de de achtergrond. De kleur van de bomen heb ik
gemaakt door blauw en rood met elkaar te mengen en daar water aan toe te
voegen. Zoals je ook kan zien heb ik geprobeerd verschillende kleuren bruin
proberen te gebruiken.
Stap 3: Na het schilderen van de bomen heb ik een aantal hoofdtakken geschilderd waaraan de bladeren gevestigd konden worden. Ook ben ik begonnen met de geel tinten in het schilderij zoals de achtergrond en delen van de grond. De takken en bladeren ben ik gaan maken met de dunne kwast om zo precies mogelijk te kunnen werken.
Dit ben ik met het eind resultaat.
Wat ik
geslaagd vind is dat ik in een vrij korte tijd een schilderij heb kunnen
schilderen die vrij goed overeen komt met mijn voorbeeld. Ook vind ik dat je
goed de herfstkleuren terug ziet in mijn werk en dat ik veel verschillende
kleuren heb gebruikt en veel heb gemengd. Het was een uitdaging om de
schaduw van de bomen die zichtbaar zijn
op de grond te schilderen, maar ook dat vind ik wel aardig gelukt.
In de
loop van mijn werkproces kan je zien dat ik was begonnen met het schilderen van
de bomen wat achteraf helemaal niet slim bleek je zijn. Aan het begin van de
les was al verteld dat je eerst de
achtergrond moest doen en daarna pas details. Waarom dit zo is, is omdat ik nu
op het laatste moment de lucht moest gaan schilderen tussen de bomen door
terwijl dat een veel groter oppervlak was dan de bomen.
Wat ook nog
beter kon waren de schaduwen, maar dat was meer een kwestie van de tijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten